Dnešní datum: 23. 06. 2018  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy  


Právě vyšlo
NM50

Kontakty
Národní myšlenka

Sobotecká 7
100 00 Praha 10

e-mail: redakce@narmyslenka.cz

Cesta k článku:
Fejetony a básně >> Reforma železnice řečí čísel

Fejetony a básně

* Reforma železnice řečí čísel

Vydáno dne 06. 09. 2011

Dovolená na sklonku léta mě zavedla do jižních Čech. V rámci vlastivědných výletů a dalších aktivit jsem mimo jiné navštívil i tamní úzkokolejku, která vede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a do Obrataně. Tuto trať provozuje soukromá společnost, jízda je zábavná, vlaky pěkné a celkem čisté a jejich provoz výdělečný.

Ano, jistě, srovnání se státním molochem jménem České dráhy, a.s., se přímo nabízí. Jistou zábavu v poněkud odlišném slova smyslu sice jízda jejich soupravami čas od času nabízí, ale poměr pěkných a čistých vlaků k těm druhým bude dle mého odhadu tak jedna k jedné. A hospodářský výsledek? Pro vrcholné manažery jistě slušný, ale pro dráhy, potažmo stát? Ale prosím vás…

Jistě, z nedávné historie můžeme vzpomenout dráhy, jejíž pověst byla ještě horší. Umělec to zachytil ve větě: „Chceš na širokorozchodnou, nebo do divadla?“ V porovnání se širokorozchodnou je naše standardně rozchodná určitě lepší, už jenom proto, že nejezdí na Sibiř, ovšem úzkorozchodná mně osobně prostě oslovila ještě více.

Ač matematický nedouk, pokusil jsem se na to podívat optikou čísel. Vzdálenost vnitřní hrany kolejnic u širokorozchodné železnice je 1520 mm, standardní rozchod využívaný i Českými drahami je 1435 mm a rozchod jindřichohradecké úzkokolejky činí pouhých 760 mm. Stejně jako u počtu nepřizpůsobivých v (severních) Čechách se tedy dá říci, že čím méně, tím lépe.

Výše naznačené svádí k zajímavé myšlence: Chceme-li zvýšit efektivitu, zlepšit hospodářský výsledek a komfort cestujících, měli bychom prosazovat zúžení rozchodu kolejí. A vzhledem k prokázané nepřímé úměře mezi rozchodem a kvalitou bych se nebál revolučního návrhu přejít na jednokolejku. Rozchod nula milimetrů je jistě ten nejmenší, jakého lze dosáhnout, kvalita služeb poskytovaných přepravcem s takovýmto rozchodem kolejí by tedy logicky měla býti tou nejvyšší.

A nebyli bychom sami, jednokolejné dráhy jsou provozovány např. v Tokiu a Ósace či v Šanghaji a Kuala Lumpur, ale i v severní Americe či v některých evropských státech. Sice jde obvykle o městské dopravní systémy, ale proč nebýt opět v něčem první? Když můžeme mít nejdražší dálnice na světě, proč bychom nemohli jako první mít i jednokolejný dopravní systém v rámci celého státu?

Ale jistě, buďme realisty. Jednokolejku uvidíme jen tehdy, když se postavíme na rovný úsek naší standardní dráhy a zadíváme se k obzoru. Kdesi v nekonečnu se koleje setkávají a právě tam žijí manažeři, kterým jde více o prospěch a užitečnost železnice, než o platy a zájmy různých developerů a jim podobných. A ještě o kousek dále fungují i čisté, dochvilné a neprodělečné české dráhy.


[Akt. známka: 1,67 / Počet hlasů: 9] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Jakub Kryštof | Infomail | Tiskni

Web site powered by phpRS

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.