Dnešní datum: 20. 11. 2019  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy  


Právě vyšlo
NM50

Kontakty
Národní myšlenka

Sobotecká 7
100 00 Praha 10

e-mail: redakce@narmyslenka.cz

Cesta k článku:
Z domova >> Chvála netoleranci

Z domova

* Chvála netoleranci

Vydáno dne 19. 11. 2001

Zákon o registrovaném partnerství ani na třetí pokus neprošel. To je jistě pro leckoho velké překvapení: ani jsme snad nemohli očekávat, že by se v parlamentu mohlo najednou sejít tolik rozumu. Co je však ještě zajímavější, že se v něm našlo tolik odvahy.

Neboť se samozřejmě děje to, co se stát muselo a o čem muselo být všem realisticky uvažujícím lidem jasné, že se to stane. Hon na ty, kdo měli odvahu se vzepřít. Hon na poslance. Vzteklé nepřiměřené reakce. Splněné skryté výhružky, jasné označkování nálepkou netolerance těch, kdo projevili úctu vůči tradičním společenským standardům, jež jsou po dvou tisíciletích ohroženy jako nikdy předtím, temný středověk nevyjímaje.

A tak je tedy naše společnost rozdělena. Na jedné straně jsou ti, kdo volají po toleranci, jejich cílem je změna tradičního a dosud zdaleka nejosvědčenějšího společenského modelu. Na straně druhé zase ti, kdo jim ji nechtějí poskytnout, netolerantní lidé, co si dovolují tvrdit, že současný stav by měl být zachován. Aby snad u některého z čtenářů nedošlo ke zmatení pojmů: ano, podle současných norem jsou ti protolerantní hodní, ti druzí zase zlí. Černá a bílá, žádná šedá. Jasné?

Protolerantní – hodní se s pomocí vlivných spřízněnců do této výhodné pozice postavili sami. Není to žádná objektivní pravda, je to jen zdánlivý fakt, jenž je velkou částí veřejnosti přijímán jako jediný správný. Noviny, televize, rozhlas, ti všichni nutí nerozhodné nebo ty, kdo jsou dokonce proti, aby se cítili provinile, pokud snad chtějí mít na věc jiný názor. To si dnes nikdo nesmí dovolit a tento případ to nad slunce jasně dokládá.

Neboť pokud zvolíme jiný úhled pohledu, dosud jasné kontury případu se rozpíjejí a znovu spíjejí v docela jiný obrázek. Na téhle nepěkné karikatuře vypadá vše náhle jinak. Vidíme protolerantního jako vyděrače, jenž netolerantnímu zloduchovi drží u krku ostří nože a snaží se mu domlouvat: "Vzdej se všeho, v co věříš. Nemáš žádný nárok žít v prostředí, jež je pro tebe přijatelné, nemáš žádný nárok vychovávat v něm své děti. Ustup od těch svých pošetilých představ. Já chci, aby se mi splnilo všechno, nač jen pomyslím. Ty se tomu musíš přizpůsobit, jinak říznu." Jenže netolerantní ustoupit nemůže, nemůže jednoduše popřít svou víru, výchovu, vše, čemu podřídil svůj život a v čem chtěl vychovávat vlastní děti. Pak tedy protolerantní řízne a vykřičí do celého světa svou obžalobu o vlastním útisku ze strany těch, co si dovolili vydírání neustoupit.

Proč by se však měl zrovna netolerantní podřizovat? Protolerantní může svých požadavků dosáhnout i jinak: stačí si dojít k notáři, pokud mu opravdu záleží na kusu papíru, může si udělat na víkend zájezd do Holandska. Pokusí-li se však přenést holandské manýry do své domovské země a podaří-li se mu s nimi uspět, postaví svého netolerantního odpůrce před strašlivé dilema s pouhými třemi možnostmi. Netolerantní se může danému stavu přizpůsobit. Může emigrovat ze své země ven. A může se také uchýlit do emigrace vnitřní. Život v takovém prostředí je ale pro určitou část lidí naprosto nepřijatelný a stává se jim skutečným utrpením. Utéct ze země, kde se narodili a kde mají všechny své blízké, je ovšem také velmi těžké; kde je ostatně řečeno, že je v novém domově brzy protolerantní zase nedostihnou a nepoženou je zas o zemi dál? Tak tedy zbývá emigrace vnitřní, dusivý život ve státě, pro nějž se tradiční standardy staly skutečným nepřítelem, ztělesněným zlem, jež musí být vykořeněno. A tak si tihle lidé v hluboké beznaději na lepší příští budou pěstovat jen omezené osobní vztahy s těmi, kdo smýšlejí podobně jako oni, přimknou se pevněji ke své víře, vydělí se ze společenského života. Nemají jinou možnost, nchtějí-li se stát tolerantními, tedy lhostejnými kývaly bez vlastního přesvědčení, kteří se nechají při každé příležitosti zastrašit, na druhou stranu přebíhajícími poraženými v otevřené válce proti tradiční společnosti a rodině.


[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Milan Špinka | Infomail | Tiskni

Web site powered by phpRS

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.